Thursday, August 12, 2010

Idola IRC

Andi A. Merican buat laporan polis


Tapi bukan pasal kafe pulau merah la.. sie mu ta..idola


Oleh FERIDE HIKMET ATAK
feride.hikmet@kosmo.com.my

PADA Isnin lalu, penyanyi Amylea Azizan telah membuat kenyataan dalam Hab-Hib bahawa salah sebuah lagu ciptaannya untuk kumpulan Flava yang berjudul Solo telah diciplak kreativitinya oleh bekas ahli kumpulan Infinatez, Andi A. Merican yang juga menghasilkan sebuah lagu yang menggunakan judul yang sama iaitu Solo
."ni yg aku cakap semalam ta"

Andi yang menurut dakwaan Amylea pernah diperdengarkan demo lagu Solo oleh Amylea sendiri pada tahun lalu itu dikatakan seperti ingin mensabotaj Amylea serta Flava yang merupakan artis naungannya.

Tampil membidas kenyataan bekas pelajar Akademi Fantasia musim ketiga (AF3) dan One In A Million musim ketiga (OIAM 3) itu, Andi telah menghantar e-mel kepada Kosmo!. Berikut sedutan e-mel tersebut:

"Saya ingin menafikan segala tuduhan yang telah dibuat oleh Amylea Azizan terhadap diri saya. Saya kesal dengan kenyataan yang dibuat olehnya yang berunsur fitnah, kononnya saya 'naik angin', 'panas baran', melakukan 'cacian dan makian' dan telah memberikannya 'warning (amaran)' atau sebarang bentuk ugutan hingga menyebabkan dirinya fobia.

"Tuduhan-tuduhan Amylea itu langsung tidak mempunyai asas dan tidak disandarkan dengan bukti-bukti yang benar dan kukuh.

"Di sini saya juga ingin menjelaskan bahawa SMS saya yang dipaparkan di laman murai.com.my tidak memaparkan situasi sebenar. Melalui perilaku tersebut, Amylea telah mencampur adukkan perihal peribadi dan profesional, yang mana tidak wajar sama sekali. Saya sarankan kepadanya supaya lebih bersikap profesional dan bukan mengikut emosi semata-mata.

"Mengenai tuduhan menciplak lagu pula, ingin saya tekankan di sini bahawa lagu Solo saya adalah lagu ciptaan saya bersama-sama Altimet dan Eenaz Luscious, dan bukan hasil ciptaan Amylea Azizan.

"Jika dibandingkan secara profesional dan terperinci, lagu Solo saya tiada persamaan langsung dari segi melodi dan lirik dengan lagu ciptaannya, seperti yang dituduh Amylea.

"Mesej dan jalan cerita kedua-dua lagu juga berbeza. Malah, kenyataan Amylea yang mendakwa saya ingin mensabotaj dirinya adalah rekaan semata mata. Dia perlu lebih profesional dan terima hakikat bahawa dia tidak boleh memonopoli sebarang perkataan dan mendakwa mana-mana idea adalah hakmiliknya sahaja.

"Saya berharap dia sedar bahawa tuduhan-tuduhan dalam kenyataanya itu bukan hanya mencemar maruah saya, tetapi juga merupakan fitnah di bawah undang-undang Malaysia.

"Tabiat sebegini juga tidak langsung memberikan imej yang negatif kepada industri seni negara dan hanya merupakan sesuatu yang sensasi buat sementara waktu. Saya kesal dengan perbuatannya yang memburuk-burukkan saya, walhal saya telah menganggap dirinya sebagai rakan seperjuangan dalam industri ini.

"Oleh yang demikian, saya telah membuat laporan polis bertujuan untuk menjaga hak saya. Dengan ini, saya menyeru Amylea Azizan supaya berhenti daripada membuat segala tuduhannya itu, sebaliknya membaikpulihkan keadaan, berbincang dengan saya sebelum perkara ini bertukar menjadi di luar kawalan sehingga membabitkan penguatkuasaan undang-undang terhadap dirinya atau mana-mana pihak yang terlibat di dalam menyebarkan kenyataan-kenyataan yang berunsur fitnah ini."

"GAPO DIO SUMO NI..SORI LA KORAM..MABUK.."

Yang penting..kenangan di IRC para penggrinder bersame iku dan caki akan tetap diingati sampe bebile...

"budak mrsm kuuwwt...~~" sambel wat tgn oyeah oyeah live dr andi a merican.. terharu kitoram tengok..

gaye lebih kurang camni la:-


"oyeah oyeah..!!"


"ikhu:tukang soal jawab n wat muke berminat"


"caki guangzhou:tukang bawak n belanje...?"


kat sini la..."makan pun dapat duit" tagline die..
mimi soram je masuk..hahaha
mane mimi kleb?? mane de?? mane de?? maneee???


pulanglah mimi~~~
kami sumo merindui anda~~~
adakah mimi telah dibawa lari ke lombok oleh makcik cleaner kat salehuddin???
same same lah kita cari jawapannye.....

Lagi gambar2 eksklusif beliau untu koram..












WASsalam~~~OUT

2 comments:

  1. mr.dee sari duo ni rajin molek..bgus2 mr.dee...truskan brkarya mr.dee..

    ReplyDelete

laju sikit taip tu woii!!!!